.

Cara Membuat Situs Iklan Baris

Sunday, 4 June 2017

Be Grateful

Assalamualaikum and hi guyss!
May Allah blessed all of you.

credit:google

Alhamdulillah. pejam celik pejam celik, dah seminggu kita berpuasa.

Dah ada yang buat persiapan raya ke? :p

Sis in shaa Allah sikit sikit nak mula buat kuih minggu depan. Tapi sis still tak akan lupa yang sis pun ada dua paper lagi untuk final ni. Lepas tu #roadtograduation la kita. Semoga semuanya dipermudahkan buat nuradiba syahira bt rusli. Aamiin.

Jadinya, ada apa dengan tajuk kali ni?
Bersyukur. 
Memang lumrah dunia kita akan suka lihat orang yang berjaya dan atas dari kita. Mereka ada tu, kita pun nak ada tu. Mereka ada ni, kita pun nak ada ni. Tak salah kalau nak kita lihat mereka untuk rasa termovasi dan buat lebih baik. Tapi yang salah adalah bila kita salahkan takdir.

Apa yang sis maksudkan dengan salahkan takdir adalah, kita tengok orang tu kaya dan nak lebih spesifik, lahir dari keluarga yang senang atau sekarang ni dia senang, Kita pun mula mempersoalkan takdir, "KENAPA AKU NI TAK DILAHIRKAN SENANG MACAM MEREKA". Semua orang ada jalan masing masing. Kita tak tahu apa yang mereka rasa dengan dilahirkan begitu dan kita hanya nampak kesenangan mereka sahaja. Kita tak tahu hardship mereka untuk sampai ke tahap yang macam sekarang ni. Allah tu Maha Adil. Relaks. Take a deep breath and cool down.

Kalau korang rasa macam tu, jangan lupa pandang orang yang bawah dari kita. Mungkin mereka nak ada di tempat kita sekarang ni yang, tak kaya tak apa asalkan sederhana. Jangan pernah salahkan sesiapa. Tak salah kalau dilahirkan dengan suasana macam mana pun, yang salah adalah bila kau sendiri yang tak nak ubah nasib kau SAMPAI KE TUA.

Musuh kita adalah diri kita. Jadi kalau nak bersaing, harus bersaing dengan diri kita sendiri. Bukan dengan orang lain. Jadi bersyukur lah. Bila kau bersyukur, kau akan rasa lebih tenang dengan keadaan sekarang dan appreciates apa yang kau ada sekarang ni. Just buat yang lebih baik pada hari ni berbanding semalam:)

salam ramadhan semua..
doakan yang baik baik untuk kita semua:)

3 comments:

  1. kadang2 kesedaran untuk bersyukur tu datang dalam bentuk yang kita tak duga.. mungkin ujian.. ujian pun macam2 jenis.. semoga kita kuat..

    ReplyDelete
  2. ya sentiasa bersyukur dan positif tu penting. dalam masa yang sama berusaha jadi lebih baik..salam ramadan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

Labels

2016 (2) 2017 (8) affiliate (2) agent (2) agro (1) alhamdulillah (1) aurat wanita (2) bar (1) batu 10 (1) berasap (1) Berita (1) bersederhana (1) beryls (1) biarkan cita tersenyum lagi (1) birthday (1) biskut (1) blogger (35) bloglist (1) brownies (1) cairkan (1) campak (1) cari makan (1) choc (1) coin (1) coklat (2) contest (8) cornflakes (1) crunchy (1) dapur (1) double boiled (1) double-boiled (1) duit (1) elise (1) environmental (1) erti (1) family (4) farm (1) festival (1) final year (3) food (1) foodporn (3) games (1) giveaway (11) gold (1) graduate (1) graduation (1) grateful (1) hadis (1) hantaran (1) hantu (1) happily (3) hati (4) heat (1) hectic sem (1) hitam (1) holiday (1) homemade (1) homesick (1) hunting (1) income (1) insidious 3 (1) issues (1) jalan-jalan (1) jana (1) jejari (1) karya (1) koci (1) kuih (3) kuih raya (2) kuih tradisional (1) laboo (1) labu (1) lazada (1) life (1) maal hijrah (1) madu (1) makan (1) Malaysia (6) MATHAF (1) melancong (1) memori (1) mengumpat (1) moral values (5) motivation (1) movie (1) mudah (4) murah (1) negeri (1) nestum (1) newspirit (1) nikah (2) nutella (1) ogos (1) pantai (1) pelajar (1) pencarian (1) perihal (2) periuk nasi (1) pinterest (1) pizza (2) port dickson (2) pray (1) produk kecantikan (1) PTPTN (1) puasa (1) puisi (2) ramadhan (3) rangup (1) raya (3) recipes (1) resepi (3) review (3) rezeki (3) rindu (1) roti (1) salam-bersalaman (1) sambutan (4) SEA (1) segment (14) sekepala (1) semasa (5) sembilan (1) SHARES (8) shout out (1) simplehijab (2) skincare (1) spend (1) sports (1) stroke (1) student (1) SUKAN (1) tabarruj (1) tag (2) telemovie (1) tempat (1) terkini (1) thailand (1) time (1) TIPS (3) top-up (1) Tuhan (8) usm (1) vacay (1) wanita (5)